środa, 14 listopada 2018

Z serii dań zapożyczonych. Dzisiaj moussaka z warmińskiej kuchni.

Gdy za oknem szaro, buro i mokro, to dusza rwie się do słońca.
Nie byłam w Grecji, ale nasłuchałam się i naoglądałam wiele, bardzo wiele.

A nawet w greckiej restauracji w Olsztynie kilkakrotnie byłam. Jedzonko tam podawane bardzo trafia w mój smak.

Więc dzisiaj przygotowałam słoneczną i pachnącą potrawę z Grecji...moussakę.
Troszkę pooglądałam sposoby jej przygotowania na youtubie i zrobiłam tak jak mi się spodobało.

Składniki:

0,5 kg mielonego mięsa
1 bakłażan
1 cukinia
4 ziemniaki
1 puszka krojonych pomidorów
1 opakowanie przecieru, ja dodałam swój sos cukiniowo-pomidorowy.
1 duża cebula
3 ząbki czosnku
oregano, szczypta cynamonu, 3 goździki, sól, 1 łyżka "warzywka"

 Na beszamel:

1/2 kostki masła
4 czubate łyżki mąki
0,5 l zimnego mleka
3 jajka
100 g tartego sera
szczypta soli, pieprzu mielonego i gałki muszkatołowej,


Sposób przygotowania:

Ziemniaki, cukinię i bakłażana pokroić na plasterki, posolić lekko i odstawić aby puściły sok. Dotyczy to cukinii i bakłażana.


Na patelni skropionej i wysmarowanej oliwą ( w niewielkiej ilości) podsmażamy kolejno ziemniaki, cukinię i bakłażana, które to odsączamy na ręczniku papierowym.


Warzywa przekładamy do miseczek , niech czekają na swoją kolej.
A tymczasem bierzemy się za mięso.
Na niewielkiej ilości oliwy podsmażamy cebulę i czosnek.
Dodajemy mięso , sól, pieprz i w sitku liść laurowy, ziele angielskie, goździki i pieprz w ziarenkach.
Podsmażamy kilka minut i dodajemy pomidory i przecier. Gdyby było za gęste dolewamy troszkę wody. Dodajemy oregano i lubczyk. Tylko te zioła, bo one nadają smak i zapach Grecji.
I dusimy do momentu gdy odparuje lekko woda.



Gdy mięso się dusi, przygotowujemy beszamel.
Na patelni rozgrzewamy masło. Nie przypalamy.
Dodajemy mąkę i dokładnie mieszamy. 
A potem stopniowo dolewamy mleko ciągle mieszając. Dodajemy sól, pieprz i szczyptę gałki.
Gdy już nam wytworzy się sos, dodajemy roztrzepane 3 jajka i ciągle mieszamy.
Dodajemy starty ser i zamieszamy. Wyłączamy kuchenkę i odstawiamy beszamel.



A teraz układamy moussakę. 
Blaszkę smarujemy oliwą i posypujemy bułką tartą
Wykładamy ziemniaki. Na nie wykładamy 1/2 przygotowanego mięsa.
Na mięso wykładamy bakłażany, na nie wykładamy pozostałe mięso.
Na mięso wykładamy cukinię. A na nią beszamel.



Koniec zabawy!!! Moussakę wstawiamy do piekarnika na 150 stopni i pieczemy około 40 minut na złotobrązowy kolor. 


Smacznego!!!







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz